onsdag 21 oktober 2009

Sluta tro!

Kopierat från Flashback.

Nu bor jag i utlandet och stöter ofta på folk som blir det närmaste chockade när jag inte talar om Sverige som paradiset på jorden. När man berättar om vårdköer, onödiga vägar, FRA, IPRED, all möjlig skit så ryggar de tillbaks. Men sen kommer de ofta till statens försvar. Ungefär som: "jag är ju inte för privatisering av sjukvården, så övervakning av medborgarna kanske är det som krävs för att ha gratis sjukvård!". Jag vet knappt var jag ska börja.

Jag började min liberala bana genom religionskritik och som tur är finns det mycket skeptiker i Sverige. Efter att ha bott utomlands kan jag bara konstatera att skepticismen, som är vanlig även bland Svensson i Sverige är väldigt, väldigt ovanlig i södra europa. De tror på all möjlig vidskeplig skit!

Men det som jag börjat inse mer och mer är att folk är inte alls särskilt skeptiska i Sverige. De tror fortfarande på lögnen om att ett stat krävs för att moral ens ska existera och att ett fredligt samhälle ska gör det samma. Det är exakt samma skit som de kristna säger när de argumenterar för att en gud måste finnas och dömma, för annars skulle samhället kollapsa. Men om gud krävs för att skapa intelligens/liv/komplexitet/vafan, vem skapade gud? Och om geneme man är så jävla ondskefull och skulle börja rövknulla barn och avrätta negrer så fort staten avskaffades, vem ska vakta väktarna? Vem ska se till att de ondskefulla människorna i staten inte blir korrupta av sin totala makt? Vem ska se till att de inte missbrukar den? Hallå, farfar!

Vi som inte tror på guden "staten". Vi ser ner på er statskramare lika mycket som vi ser ner på religiösa. Dom har bön, ni har val. Dom har bibeln (självklart svårtolkad och fylld med felaktigheter och annan skit), ni har lagboken (samma skit där). Nu råkar de flesta som läser i det här forumet vara nattväktare men det gör inte mina argument mindre träffande. Ni är som religionens deister. Ni går långt men inte ända fram. För fan, staten är den värsta institution som någonsin skapats. Är det inte ens värt att försöka får bort den? Er konstitution kommer inte göra mer än att torka röven på nästa diktator!

Folk uppför sig som idioter så länge de inte måste stå för sina egna kostnader. Vilka lagar som ska råda i "landet" (ett godtyckligt geografiskt område, typ all mark mellan 150 m och 600 m ovan havsytan duger väl bra?) när det inte finns något som helst rationellt sätt att avgöra det? Ni har kalkyleringproblemet, ni har demokratiskit (eller ska ni ha experter?) och endast en homogen lagstiftning. Eller ska ni dela upp Sverige i mindre enheter och låta de testa olika lagar? Varför inte dela upp sverige i individnivå direkt? Ni är fega och religiösa! Sluta tro för fan! Om människan inte är ond behövs inte staten. Är människan ond borde staten inte finnas. Är vi någonstans däremellan kommer de onda dras till makten och därmed borde inte staten heller få finnas.

Jag trodde på gud när jag var liten. Jag hade aldrig hört talas om Darwin, Newton och alla andra vetenskapsmän. Jag trodde för fan att jag såg en ängel när jag var typ 10 år. Nu vet jag bättre. Mina föräldrar vet fortfarande inte bättre. De uppfostrade mig så gott de kunde (hoppas jag). Men det var en tro som var med subtil vilken det tog mig långt mer än 13 år att få bort. Jag har själv en gång varit nattväktare. Nu vet jag bättre. Ta det sista steget du med! SLUTA TRO!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar