måndag 19 oktober 2009

Varför den fria viljan är en illusion - Del 1

Även de som inte kallar sig vidskepliga eller religiösa, utan kallar sig rationella, ateister mm har en övertygelse som inte grundar sig i vetenskap. Det är något de flesta intuitivt ser som något självklart men vid närmare eftertanke inte kan stämma. Precis som vår intuition inte stämmer vid höga hastigheter, starka gravitationsfält och små och stora skalor utan endast är en slags linjär approximation till universum, enfast giltig i vår "mellan"-värld. Vår hjärna har utvecklats för att förstå den lilla värld vi lever på och längdskalor jämförbara med oss själva. Vi har blivit självmedvetna då de hårdkodade modeller av verkligheten, som körs på våra biologiska datorer vi kallar hjärnor, måste inkludera sig själva. Men de grundläggande fysikaliska lagarna som gällde i urtidssoppan har inte slutat gälla, orsak och verkan gäller fortfarande (fastän aningen modifierat på kvantnivå). Jorden är inte universums centrum, människan är inte skapad i någon guds avbild. Vi är ett djur som alla andra. Men det finns de som fortfarande krampaktigt håller sig fast vid att vi på något sätt skiljer oss från vanlig, död materia. Det är dags att acceptera att det gör vi inte. Den fria viljan är en illusion!

Evolutionen - I början var allt fysik
Den bästa teorin för att förklara arternas uppkomst är Darwins evolutionsteori. Det som krävs för att evolution skall ske är replikatorer, selektivt tryck och variation. Den första replikatorn var antagligen en molekyl på den unga jorden som genom en slump hade rätt form, elektronegativitet mm så att rätt sorts atomer/molekyler fäste på rätt ställen och i de rätta positionerna för att ursprungsmolekylen skulle kopieras. Snart så kryllade havet av dessa molekyler. Själva kopieringen var dock inte perfekt, det uppstod mutationer. Så småningom fanns det flera olika självreplikerande molekyler, det utvecklades DNA, cellmembran, ögon och löv. Ja, ni vet resten. För den nyfikne, läs nästan vilken som som helst av Richard Dawkins. Det jag vill poängtera är att jag inte kallat dessa molekyler för liv. Det som skedde var envart fysik och kemi. Det fanns inget mål, inga önskningar eller känslor. Det var kall, omysig naturvetenskap vare sig du vill eller inte.

I boken "The Selfish Gene" av just Richard Dawkins argumenterar han övertygande för att det är generna som är den grundläggande enheten i evolutionen, inte arten, inte gruppen, inte individen, utan genen. Cellen, växten, djuret och svampen är alla exempel på överlevnadsmaskiner skapade av generna för att sprida sig i genpoolen. Det är inte "syftet" med oss utan helt enkelt vad årmiljarder av blind fysik/kemi har frambringat. Om all evolution, från de första självreplikerande molekylerna och alla funktioner inuti alla kroppar någonsin varit styrda enbart utifrån fyskaliska lagar - varför skulle vi vara ett undantag?

5 kommentarer:

  1. Kan man definiera fri vilja utan att gå in i en logisk motsägelse? D.v.s. när jag tänker på vad "jag" gör så kommer jag oundvikligen att tänka på mitt neurala nätverk och vad jag minns från kemin om vad synapser gör. I den bilden är "jag" bundet till dessa processer och är endast det framvuxna resultatet från den.

    Om jag vill säga att jag har fri vilja, säger jag då att "jag" - utbryten och oberoende på något magiskt sätt av de processer som skapar mig - gör saker oberoende av dessa processer (och dess orsaker och verkan)? Eller säger jag att "jag" produkten av processen kan bestämma hur den ska fungera i framtiden? Eller processen är så komplicerad så att ett nytt magiskt väsen uppstår som inte är bunden till vad som skapar den?

    Jag hade först skriva ett försvar för den teoretiska möjligheten av fri vilja (men jag tror att jag tänkte på den teoretiska möjligheten av att vara allsmäktig) men när jag gjorde det kunde jag inte definiera det. Kan du?

    SvaraRadera
  2. Del 2 kommer inom några dagar! Måste hinna dricka öl också. Har tänkt knyta ihop allt med analogier till guden de flesta tror på nuförtiden, staten! Eller inte... jag vet inte... jag är full. Tyvärr är det skattad öl, men iaf gick jag mot rött hela dagen.

    "Nu blir vi farlilga!"

    SvaraRadera
  3. Det är bra det med.

    Svenskarna köper sitt öl i Tyskland, var köper ni ert?

    SvaraRadera
  4. Om en illusion av fri vilja var viktig för att leva på så många sätt, hur kunde då de första ifrågasättande individerna överleva? De många problemen med det skulle omedelbart ha fått det naturliga urvalet att rensa ut ifrågasättandet. Och ändå finns ifrågasättande, så hela den evolutionspsykologiska teorin om naturligt urval för en förprogrammerad illusion om fri vilja är fel. En vettigare teori är att efterkonstruktioner helt enkelt beror på socialt tryck att rättfärdiga. Som framgår i första halvan av "Nervkittlande inlärning" (UR play) med Kurt Fischer och Christina Hinton så är extrema återhämtningar efter hjärnskador som inte kan förklaras av gängse teorier kopplade till toleranta miljöer. Detta kan förklaras av att avsaknad av socialt tryck att rättfärdiga låter självkorrigeringen löpa fritt. Den icke-rättfärdigande mentalitet som följer därav kan, tack vare sin avsaknad av skevande efterkonstruktioner, identifiera och utplåna vilken begränsning som helst. Se sidan "Tips för att sluta rättfärdiga" på listan över ämnessidor nära toppen av huvudsidan på Ren vetenskap Wiki. Länken till Ren vetenskap Wiki är http://renvetenskap.wikia.com

    SvaraRadera
  5. Hej AnKa!
    Du skriver "Vem ska bestämma över Ditt liv? En majoritet, lögnaktiga yrkespolitiker eller Du?" och du skriver att du är för frihet. Hur får du ihop det med att den fria viljan är en illusion? Om den fria viljan är en illusion så är också din upplevelse av kontroll en illusion, eftersom du till 100 % styrs av naturlagar och yttre omständigheter, precis som en sten som faller ned för ett berg. Om du helt styrs av yttre omständigheter, hur kan du då välja att inte styras (bestämmas) av en majoritet eller lögnaktiga yrkespolitiker om du inte har ett val? När du skriver att du är för frihet, är du då inte för en illusion, eftersom frihet är en illusion i ett totalt lagbundet universum?

    SvaraRadera