fredag 18 december 2009

Rymdfart, miljö och allmänt flum



Som ni kanske märkt är jag aningen rymdintresserad. Det här är den bästa "zooma ut"-film jag sett. Många skulle säkert få religiösa och/eller miljömuppkänslor men jag får inget av det. Som Carl Sagan sagt:
"The Earth is a very small stage in a vast cosmic arena. Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot. Think of the endless cruelties visited by the inhabitants of one corner of this pixel on the scarcely distinguishable inhabitants of some other corner, how frequent their misunderstandings, how eager they are to kill one another, how fervent their hatreds." - Carl Sagan
Folk har dödat för streck på kartor. Men dom strecken syns inte från rymden och känns inte när man korsar. När jag ser jorddisken tänker jag inte på länder, jag tänker på att gränser är fiktiva. och hoppas att de en dag inte finns. När det zoomas ut ännu mer tänker jag inte att jorden är vårt enda hem, jag tänker att alla andra planeter är framtida hem. Jorden är självklart värd att "bevara". Men inte på bekostnad av framtiden. Det må vara så att användningen av fossila bränslen måste skäras ner på, men inte för att vi ska skjuta av alla gamlingar och leva i grottor utan för att vi utvecklar bättre solpaneler, kärnkraftverk och vätemotorer. Människan är en del av naturen, vi är djur. En stad är lika naturlig som en myrstack. Miljön är endast värd att bevara om det är någon nytta för människan. Nästan alla arter som någonsin levt har dött ut. Det kommer nya, bättre anpassade arter, oroa er inte.

Liv existerar bara, så vitt vi vet, på jorden. Men nu står vi på tröskeln att sprida det. Det är något som alla miljömuppar borde vara för. Ändock finns det knäppgökar som slänger ur sig saker som "Varför ska vi förstöra en planet till?". Hallå, det är bara sten! Det finns inget att förstöra. Allt kan bara bli bättre. Och om du inte hade åkt runt med dina plakat, indoktrinerat andra och influerat politiker till att stifta teknik- och tillväxthämmande lagar så skulle vi kunna sprida livet tidigare.

Att ha alla äggen i en korg är en dum idé. Det är därför arbetarägda fabriker mm inte är så lyckat, och det är därför rymdfart is the shit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar