onsdag 6 januari 2010

Joina Baltic Seasteading

Efter att varit på mötet i Köpenhamn med Baltic Seasteading den 3e januari är jag rätt taggad. Det känns som om seasteading är en lättare (och roligare och fräckare) väg att gå än genom partipolitik. Dock kan säkert Liberala partiet få välbehövd uppmärksamhet genom att stödja oss. Jag rekommenderar alla som är intresserade att gå med i mejlinglistan på hemsidan samt att gå med i Facebookgruppen.

Vi har lite planer för att få seasteaden lönsam, tex sälja billig alkohol och bensin mm. Tex driva en bar utanför Smögen med plats för övernattning. Jobbar man som programmerare och dylikt så skulle det kunna gå att driva ett företag 12 sjömil ut utan större svårigheter (beroende på internetuppkoppling). Dessutom är inte 12 sjömil värre än att det går att pendla in till land.

Vi tänkte bygga en slags pråm eller hyra/köpa/låna och få till sprit- och cigarettförsäljning någonstans utanför västkusten till sommaren. Har ni några förslag så kommentera gärna.

2 kommentarer:

  1. Att jobba som programmerare funkar ofta bra på distans. Man borde dessutom kunna göra det billigare (inga arbetsgivaravgifter etc).
    Den som vill kan starta ett serviceföretag och transportera post, mat, etc in till och ut från pråmen.
    Har ni tänkt testa en sommar först bara? Ska det bli en egen mikro-stat så småningom?

    SvaraRadera
  2. Tänkte testa den här sommaren. Mikrostat som kan expandera är tanken. Mer långsiktigt är väl plattformar på pelare från botten ett mål för att kunna bo mer bekvämt. Då skulle tex hotell, hamn och fiskeodling kunna vara inkomstkällor.

    För min del är jag redan intresserad av segling, så när jag tar examen och jobbat lite ska jag bannemig köpa båt. Även om det inte skulle vara själva båten man bor på när det kommit fler folk och samhället växt lite så är det ju ändå bra för utflykter och om en katastrof inträffar.

    En sak som jag glömde nämna i inlägget är att vi tänkte ha en pledge likt free state project. Fast vi kan nog klara oss på betydligt färre folk. Ett förslag var 100 pers. Då skulle nog en liten general store med post, mat, verktyg mm vara lönsamt vilket skulle göra livet lättare än om man måste handla på land (fast utan moms förstås då man exporterar det).

    SvaraRadera