onsdag 28 april 2010

LP och jag som AnKa

Jag har börjat tänka mer och mer på vilket det bästa sättet är att åstadkomma frihet.

Jag har sjukt starka ambivalenta känslor om partipolitiken. Jag anser att rösta implicerar ett legitimerande av hela processen. Trots detta har jag röstat två gånger i mitt liv, första gången 2006 på Liberala partiet och 2009 på Piratpartiet. Den senare gången med starka skuldkänslor. Jag bestämde mig då för att aldrig rösta igen, någonsin. Trots detta står jag nu på Liberala partiets riksdagslista och jag är ordförande för LP Norrbotten. Jag tycker att LP är ett bra forum att informera folk om liberala idéer, men jag är inte för att partiet är minarkistiskt.

Lättast vore nog att överlåta min plats i partiet till någon annan och fortsätta sprida frihetens budskap, gärna genom LP men även genom andra kanaler. Jag har funderat en del på att starta en AnKa/agorist/mutualist/mm-organisation enbart för att sprida "höger"-anarkistiska idéer. (Höger är här allt som erkänner äganderätten.) Denna organisation skulle då samarbeta med LP i sammanhang där statens vara eller icke-vara saknar betydelse men ta avstånd där det gör det. Jag skulle inte heller ha något emot att samarbeta med andra former av anarkister där detta skulle vara taktiskt. Erkänner de rätten till ett AnKa-samhälle så är det i min mening ok att samarbeta i en demonstration mot staten. Oftast ser de flesta anarkister (oavsettsidor) samma symptom, men har olika botemedel.

Det viktigaste är självklart inte att käbbla om småsaker (även om statens vara eller icke-vara är en väldigt stor sak) utan att faktiskt samarbeta när intressena möts. Detta gör det nästan alltid för mig som AnKa och medlem i LP. Men inte alltid. Därför kommer jag att gå ur partiet efter valet, men fortsätta stötta det på det enda sätt som spelar någon roll - genom handling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar