fredag 25 juli 2008

Sojabönor är underskattade

Härom veckan köpte jag två paket torkade sojabönor för att testa eftersom de har så bra protein, och mycket av det med. Ca 36 g per 100 g torkat är inte fy skam. Jag googlade efter recept innehållandes sojabönor men jag hittade knappt någonting. På ett forum stod det till och med att sojabönan var den äckligaste bönan. Efter att lagat några egna påhittade rätter kan jag konstatera att det är den då absolut inte.

Sojabönor är faktiskt väldigt gott! Godare än kikärtor och många andra bönor. De passar utmärkt till att blanda i nästan vad som helst för att öka proteinhalten i maten. De två rätter jag hittils gjort är en böngryta med kikärtor, kidney- och sojabönor och en vegfärssås med örtig tomatsmak och rikligt med sojabönor i. Jag tänkte ta och göra en slags "hummus" fast på sojabönor vilket skulle vara ett bra komplement till rätter som ej innehåller fullväldigt protein. De recept jag finner värdiga kommer jag skriva ner och lägga upp här på bloggen för andra att ta del av.

Nu ska jag gå till affären och köpa ingridienser till en vegfärs- och broccoligratäng vars recept (med några små ändringar) jag hittade på en gul liten lapp bland mina kryddor. Kanske ska man testa att slänga i lite sojabönor i den med!?

1 kommentar:

  1. Men den rätten är ju inte jättebra då det är mycket ost i... du kanske kan hitta på en variant som är god och mindre ost i!?

    SvaraRadera