måndag 30 november 2009

Demokrati vs. Frihet 1 - 0


Som knappt nån kan ha missat så har Schweiz förbjudit byggen av minareter, muslimska böneutropningstorn. Inte för att jag gillar islam eller ens religion men det hela är ju helt handikappat och visar verkligen varför demokrati är så utvecklingsstört. Här fattas ett gemensamt beslut där det inte borde fattas ett. Det är endast de som säljer mark, bygger hus mm som är i en position att neka minaretbyggen, inte pajasar som inte har med det hela att göra överhuvudtaget. Jag hoppas verkligen det är beslutet bryts upp. Schweiz brukar tas fram som ett relativt liberalt land, men det här är ju något som enbart Sverigedemokraterna borde glädjas över... eller mongodemokratiivrare (vilket bra ord, det kanske Aftonbladet kan börja använda).

Imorgon är det första december, då blir det Sunes jul och adventskalendersöppning i ett Tyskland där jag inte börjat använda jacka än.

4 kommentarer:

  1. JAg tror iofs inte jag hade velat ha ett torn utanför huset där de kör bönerop stup i kvarten :P

    SvaraRadera
  2. Vi har ju jävla kyrkklockor hela tiden!

    SvaraRadera
  3. Det jag inte fattar är varför man just förbjuder minareter. Vad är det med minareter som skall förbjudas? Jag kan hålla med om att väldigt höga byggnader kan vara ett problem på vissa håll (t.ex. i ett litet villaområde), men detta är inte ett förbud mot höga byggnader "i vissa områden" utan mot minareter "överallt". Varför? Jag har läst att det inte sker några böneutrop så det kan inte vara orsaken. Jag vill nog bara veta vilken arkitekturell faktor i minareter som är problemet och om denna faktor kommer påverka när man bygger höga kyrkor med klockor längst uppe. Kanske det helt enkelt är fördomar bakom det hela och man förbjuder minareter för att de skriker "islam" och man vill begränsa främmande kulturer. Det går inte att bli mer oliberal än så.

    SvaraRadera
  4. Ps: Inte kan du kolla på Sunes jul i Tyskland! Vad ska de på flashbacks invandringsforum säga? ;)

    SvaraRadera