söndag 1 november 2009

Korruption i Tjeckien

Det är alltid härligt att skriva inlägg på fyllan. Men stå ut med mig. Det är säkert värt det.

Idag pratade jag en del med en tjeckisk kille i min klass. Han berättade en del om sin resa till Ukraina genom Polen. När han skulle korsa gränsen till Polen genomsöktes tåget av poliser med hundar. Poliserna genomsökte allas bagage. Han trodde att man fick passera med massvis med cigaretter och sprit, men han misstog sig. Poliserna beslagtog alla cigaretter men inte spriten. Varför? Ciagaretterna var den billigaste skiten i Ukraina och var kanske därför lättsålda i Polen? Jag vet inte, bara en fundering.

Han berättade även om en bekant som hade en pappa som var polis i Tjeckien. Han åkte dit en gång för fyllekörning men lyckades prata sig ur det genom att hänvisa till sin pappa. Han var dock tvungen att lämna bilen. Men full och påhittig som han var så gick han tillbaks efter några timmar och började köra bilen igen. Han blev självklart stoppad, av exakt samma polis, och vad ska man säga, han lät honom gå igen. Bara för att hans pappa var en (kanske välkänd) polis. Underbart.

2 kommentarer:

  1. Haha, helt sjukt va de tar olika på bilkörning i olika länder :D I Österrike Frågade om man va full när man körde, blåsa är ju överskattat.

    SvaraRadera
  2. Hehe. "Nääee... jag är inte full inte!" =)

    SvaraRadera