söndag 14 februari 2010

"Censur" på Dick Harrisons blogg

Jag skrev för några timmar sen ett inlägg om Dick Harrisons blogginlägg "Vår sämste kung". Det var ganska sent och jag tänkte inte först på att han hanvände ordet "vår". Men när jag väl tänkte på det så skrev jag en kommentar på hans blogg. Rubriken på min kommentar var "Blodtörstig tyrann = bra kung alltså?". Jag minns inte exakt vad jag skrev men det var ungefär som mitt blogginlägg (ctrl c ctrl v) med en kommentar om att Ragnald Knaphövde var lika mycket min kung som Hitler var min rikskansler (eller vilken historisk person som helst).

Att använda ordet "vår" på ett sånt sätt som han gjort implicerar en slags kollektivistisk grundsyn. Jag vet att det är mycket vanligt att säga så, till exempel: "Vi vann i fotboll mot Danmark!". Men faktum är ju att "vi" inte vann någonting. Laget som kallas Sverige vann, inget annat. Dom vann, jag tittade bara på. Lika lite regerade Ragnald Knaphövde över "oss".

Hur som helst så märkte jag nu att min kommentar är raderad. Jag skrev den i god ton, inga svordomar eller förolämpningar, den var kort och inget spammande. Det var en helt vanlig kommentar. Jag bara påpekade att hans kriterier för en "dålig" kung var konstiga samt att han inte borde använda ordet "vår" som han gjorde. Jag finner det förvånande att han (eller SvD) bemödar sig ta bort min kommentar. Varför liksom? Jag ser det bara som "åsiktscensur".

EDIT: Jag borde inte använda ordet censur som jag gör. Ändrade till "censur". Tack till Saypayaa.

2 kommentarer:

  1. Vad heter talangen i filmen?, han slår lätt den genomsnittlige artisten i melodifestivalen iaf, Downs syndrom och borderline ADHD till trots...

    SvaraRadera
  2. Jag stör mig också på det felaktiga användandet av "vi" och jag stör mig även på felanvändande av "censur". Jag tror inte staten går in på Dick Harrisons blogg och blockerar dina åsikter.

    SvaraRadera