tisdag 9 februari 2010

Tangentbordlayout

Jag spenderar en jäkla massa tid vid datorn. Jag skriver svenska och engelska, programmerar och arbetar i Cubase och Gimp mm. Det finns vissa teckenkombinationer eller bara enskilda tecken som sitter förbannat irriterande till på ett vanligt tangentbord. Just nu använder jag likets Svorak A1.

Å Ä Ö P Y F G C R L ,

A O E U I D H T N S -

< . Q J K X B M W V Z


Fördelarna med Dvorak sägs ofta vara snabbhet (vilket kan ifrågasättas) men också ergonomi och där håller jag helt klart med. Jag tycker det är skönare att skriva på det. Nackdelarna är att det inte är optimerat för varken svenska eller programmering. Som ni ser så är vokalerna till vänster för att det ska bli mycket alternerande mellan händerna, så att inte en hand måste göra hela jobbet. Tex försök skriva "stewardness" på ditt QWERTY-bord. Notera även att de vanligaste bokstäverna är på mittenraden, hemraden. Men det är de vanligaste för engelska inte för svenska. De vanligaste bokstäverna i engelska och svenska är i fallande ordning

E T A O I N S H R D L C U M W F G Y P B V K J X Q Z

E A N T R S I L D O M G K V H Ä F U P Å Ö B C J Y X W Z Q

Som ni ser så är inte alla bokstäverna på hemraden i Svorak. Alltså borde U och H flyttas och R och L flyttas dit. Att byta plats på r och h brukar sägas att det ökar optimeringen för svenska med 13%. L är inte lika vanlig och gör inte så stor skillnad om den ligger kvar. Andra saker som borde rättas till på Svorak är till exempel placeringen av C och K. K är mycket vanligare i svenskan än C. Om vi tar Svoraklayouten och byter plats på tangenterna enligt bokstavsfrekvenserna ovan så får vi följande layout.

Q W Z P U Ä F G D M ,

N T E K R O L A S I -

< . Y C B J Å V H Ö X

Om vi sedan flyttar tangenterna (något godtyckligt) för att få vokalerna på vänster sida så kommer jag fram till detta.

Y Ö Å V U G F D L M P

A I E O Ä K R T N S {

\ Z C W X ; . H B J Q

Jag tog mig friheten att byta ut komma mot semikolon då jag använder det mycket oftare, samma sak för backslash och "mindre än". När jag får tid över ska jag ta och köra stokastisk optimering, med fokusering på en blandning av svenska ~60%, engelska ~20% och programmering (Java, Matlab, LaTeX, TeXmacs mm) ~20% och så vad som ploppar ut. Stokastisk optimering har gjorts för engelska och då visade sig följande layout vara bäst.

K , U Y P W L M F C
O A E I D R N T H S
Q . ' ; Z X V G B J

Notera likheterna med Dvorak.

EDIT: Efter att ha testat min egengjorda layout så måste jag säga att det är några saker jag inte tog hänsyn till; bokstavskombinationer. Är "RT" eller "TR" vanligast tex? Men annars var den inte så pjåkig. Kör dock svorak igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar