måndag 1 februari 2010

Obama vill privatisera delar av NASA

Obamaadministrationens nya budget för NASA kommer innebära nedskärningar och, inte helt osannolikt, att Constellation kommer läggas på is. Rymdfantasten inom mig kan tycka att det är lite tråkigt även om jag tycker att alla nedskärningar i statliga program är bra, men man måste förstås avreglera så marknaden kan gå in och utföra tjänsterna om de är efterfrågade. Det är just detta som förhoppningsvis kommer ske med NASA. Att bara nå LEO (low Earth orbit) är helt otroligt dyrt och statliga kolosser saknar incitament att effektivisera och rationalisera. För suborbitala rymdresor har redan privata aktörer med Virgin Galactic i spetsen reducerat priset med 99.9% (vilket jag skrivit kort om tidigare) och nu ska LEO-flygningar inte längre skötas av NASA utan läggas ut på entrepenad. NASA kommer därmed inte ha någon ersättning till Space Shuttle när den skrotas utan helt enkelt köpa LEO-flygningar av privata företag.

Att utbudet privatiseras (om än under kontroller och restriktioner) är i mina ögen ett stort steg framåt. Självklart skulle jag inget hellre önska (för rymdfarten) att NASA, ESA och JAXA mf helt enkelt såldes av och staterna tog några steg tillbaka och avreglerade hela skiten. Då skulle vi nog äntligen få se en riktig rymdålder. Företag som säljer vetenskapliga sonder till andra himlakroppar till universitet mf, rymdhotell, mångruvor (mycket billigare att utvinna syret på månen och transportera det till LEO än att ta upp det från jorden, pga gravitationen, om man väl får till storskalig rymdindustri/turism) och månstäder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar