fredag 5 februari 2010

Juridik != Logiskt

Träffar just nu en tjej som studerar juridik här nere i Tyskland. Hon verkar lida av något "berättigande"-syndrom för alla skitlagar hon lär sig om. Hon försöker "förstå" varför lagarna är som dom är. Självklart inte genom någon historisk analys a la "To Serve and Protect" av Bruce L. Benson utan snarare som om lagarna är uppbyggda genom logiska följder från några uppenbart sanna axiom. Att jag säger att lagarna är som dom är som dom är för att politiker är maktgalna idioter och att jag egentligen skiter i vad lagarna är, jag kommer ändå bryta dom jag anser vara skit, faller henne inte riktigt i smaken. Att jag anser att hela hennes utbildning är ett skämt kanske är en delförklaring till att jag inte fått ligga än...

2 kommentarer:

  1. Om man kan "mergea" juridik med kvant-teori till en enhetlig teori över kvantjuridik så skulle jag hysa lite mer respekt för ämnets fundamentala och axiomatiska natur.

    Vill du imponera på henne så rekomenderar jag annars Bas Ruttens metoder för att slå ner nån på krogen. Då blir det rena oceanen där nere... :-)

    SvaraRadera
  2. Om ett av axiomen är att lagskaparna agerar för att främja sitt egenintresse kanske hon är på rätt håll ändå. :-)

    Kommer att tänka på en person med aspberger-syndromet, som talade om när hon började läsa juridik för att hon trodde att det skulle vara enkelt och uppbyggt efter några fina axiom. Det tog henne inte lång tid att förstå att så inte var fallet.

    SvaraRadera