torsdag 7 januari 2010

Förbjudet att häda i Irland


För de, liksom, jag som missat att Irland stiftat en lag värdig Iran och Saudiarabien, kan jag upplysa er om the Irish blasphemy law. New York Daily News skriver
According to the law, a person can be fined if they say or write anything that is "grossly abusive or insulting in relation to matters held sacred by any religion, thereby causing outrage among a substantial number of the adherents of that religion."
Beloppet böterna ligger på framgår på Irish Times
The law, which makes the publication or utterance of blasphemous matter a crime punishable by a €25,000 fine, passed through the Oireachtas last week.
Allt detta verkar ju helt rimligt. Om jag säger något, om till exempel den allsmäktiga osynliga grodan du tillber, som gör dig arg så är det ju inte mer än rätt att jag ska betala drygt 250 000 kr till dig... annars kommer farbror blå och hotar mig, slår mig och slänger mig i fängelse.

5 kommentarer:

  1. Aja baja, du missar en fin bit.

    Om du förolämpar spaghettimonstret, och jag blir förbannad på dig för det, så ska du betala pengar till staten! Det är ju inte jag, som känner mig kränkt som ska ha ersätting för sveda och värk, utan staten, som gjort......

    ......

    exakt vadå för att göra situationen bättre?

    Faan, folk är bra jävla dumma i huvudet.

    SvaraRadera
  2. Sant! Jag bara antog att offret får pengar men så är det ju säkert inte.

    Restitution är ju fö det Bruce Benson argumenterar för som ett sätt att förbättra brottsbekäpmning då det ger ökat incitament att rapportera brott och driva mål i domstol.

    SvaraRadera
  3. Låt den onsynliga grodan vara din känslokalla jävel!

    SvaraRadera
  4. "Substantial number", hörni. Det måste bli folkstorm alltså, så det lagen påbjuder är ett pöbelvälde, of sorts.

    /Tommie Gran

    SvaraRadera
  5. Jag slängde precis iväg mejl till DN, SvD och GP. Gör ni det också!

    SvaraRadera