fredag 29 januari 2010

Att nån gång få känna sig fri

På sistone har jag tänkt en del på vad jag egentligen vill göra med mitt liv. Just nu håller jag på att utbilda mig och det tänker jag fullfölja. Men sen...? Jag bor just nu i Tyskland, men inte länge till. Här i Tyskland känner jag mig inte fri för fem öre. Det är passkontroll hit och dit, jag har blivit stoppad av polisen och blivit visiterad utan anledning (vilket jag skrivit om tidigare), det är mycket byråkrati och de vill veta dina religiösa och politiska åsikter när de anställer folk (åtminstone av en del) eller låter dem bo i landet.

Jag vill vara fri.

Jag vill inte heila för närmsta "auktoritet" i min närhet. Jag vill inte be om lov när jag vill bygga en altan från nån kärring på Boverket. Min lön ska gå till mig och jag ska kunna göra vad jag vill med den. Jag har aldrig deklarerat fastän jag jobbat, jag bränner hemma och jag har rökt på. Men nån dag kan farbror blå stå där och hota mig med stryk och böter, och om jag gör våldsamt motstånd, döden. Jag vill inte försöka undvika dem, smyga och gömma mig. Jag vill vara fri.

När jag tar mina examen så vill jag seasteada. Min plan är att ha pråm och båt 22 km från någon svensk/finsk/estnisk/dansk/vafan stad och försöka jobba med programmering/optimering/beräkningar på distans. Det skulle även gå att jobba som IT-support eller annat som bara kräver telefon och internet. Dessutom skulle det säkert vara en bra idé att sälja billig alkohol, cigg och bensin/diesel under sommaren till sjöfolk. Om det går att gå runt på detta vis så skulle det vara ett sätt att kunna vara lönsam och ha ett permanent boende och inte leva under en stat. Om tex Sverige skulle stifta lagar för att förhindra detta så är det bara att flytta på sig. Åka till Finland eller Danmark. Och om det är lönsamt kommer det locka dit fler människor och, förr eller senare, så har vi ett litet samhälle. När det väl är några få personer där så kommer det bli lönsamt att öppna en affär där, och när livet blir enklare så har tröskeln sänkts för andra att flytta dit och vi får, förhoppningsvis, en snöbollseffekt. Kanske, inom 20 år, finns det ett fristående samhälle utanför Simrishamn, Sundsvall eller nån stad utan mycket skärgård. Ett litet anarkokapitalistiskt samhälle.

Om du tycker idén är intressant och vill på något sätt hjälpa till, kommentera nedanför. Jag och några kompisar ska fixa sprit- och ciggförsäljning utanför Halmstads kust denna sommar. Om du inte vill hjälpa till, åtminstone kom ut till oss och köp! Det är lagligt och mycket förmånliga priser. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar